wtorek, 14 maja 2013

TARTA Z RABARBAREM.

Rabarbar niestety należy do owoców mocno sezonowych. Nie można go znaleźć na półkach sklepowych gdy czas letni mija. Dlatego zamierzam się nim całkowicie nasycić w tym roku. I zaczynam to moje nasycanie, właśnie od tej tarty. Polecam zwłaszcza jej spód, który wychodzi niezwykle kruchy. Skorzystam z niego nie raz, bo zostało mi dobitnie zasugerowane że to najlepszy spód jaki upiekłam do tej pory. Więc pędem do warzywniaków po rabarbar i do kuchni, aby nie stracić ani chwili z tego rabarbarowego sezonu.


 

TARTA Z RABARBAREM I CREME PATISSERIE
przepis znaleziony TU

NADZIENIE
pęczek rabarbaru
50 g drobnego cukru
sok z 1/2 cytryny

CIASTO
225 g mąki pszennej
25 g mielonych migdałów
140 g zimnego masła
2 czubate łyżki cukru pudru
1 żółtko
1-2 łyżki wody, w zależności od konsystencji ciasta

CREME PATISSERIE
250 ml mleka + trochę w zależności od konsystencji kremu
1 laska wanilii lub 1 łyżka pasty z wanilii
4 żółtka
2 łyżki drobnego cukru
1 łyżka mąki kukurydzianej
1 łyżka mąki pszennej


Rabarbar pokroić na kawałki szerokości foremki. W szerokim rondlu umieścić około 300 ml wody oraz cukier, sok z cytryny. Całość zagotować mieszając aby cukier się rozpuścił. Do gotującej się mieszaniny włożyć pocięty wcześniej rabarbar i gotować około 5 minut po czym wyłączyć gaz i zostawić rabarbar w syropie na co najmniej 2 godziny, a najlepiej całą noc.
Mąkę przesiać do miski, dorzucić do niej mielone migdały, cukier puder oraz pokrojone w kostki zimne masło. Składniki zacząć rozcierać do momentu aż zaczną przypominać piasek o grubych ziarnach. Wtedy dorzucić żółtko i zagnieść szybko ciasto. W razie konieczności wlać 1- łyżki wody. Z ciasta uformować kulę, zawinąć ją w folię spożywczą i na co najmniej 30 minut umieścić w lodówce.
Piekarnik nagrzać na 200 stopni C. Ciasto wyjąć z lodówki, rozwałkować między dwoma kawałkami folii spożywczej lub papieru do pieczenia. Wylepić nim tortownicę, ponakłuwać i jeszcze na 10-15 minut umieścić w lodówce. Piec w nagrzanym piekarniku około 30 minut do zezłocenia się ciasta. Wyjąć i ostudzić.
W misce umieścić żółtka, cukier oraz mąki i całość porządnie ubić. Do rondla wlać mleko, dorzucić ziarna z laski wanilii i zagotować. Do żółtek dodać gotujące się mleko cały czas ubijając miksturę. Przelać z powrotem do rondla i podgrzewać nie przerywając mieszania. Gdy krem zacznie gęstnieć zestawić z ognia. W razie konieczności gdy wyjdzie za gęsty dodać troszkę więcej mleka podczas podgrzewania. Odstawić do ostygnięcia, a następnie do lodówki. Gdy będzie zimny można go przetrzeć przez sito jeśli są grudki, ale ja nie zawsze to praktykuje.
Gdy wszystkie składniki tarty będą gotowe na dnie spodu rozsmarować krem, na nim ułożyć rabarbar. Pozostały syrop z gotowania rabarbaru zredukować i posmarować nim górę tarty. Całość schłodzić w lodówce. SMACZNEGO!!!





36 komentarzy:

  1. Tarta wygląda perfekcyjnie :) Z rabarbarem miałam mało do czynienia, dlatego czekam na następne wpisy :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak wiele mam w planach, zobaczymy jak to się skończy :)

      Usuń
  2. przepiekna! mam na uwadze upiec zupelnie inna, ale nie wiem kiedy dorwe rabarbar! ;-)) na razie bede podziwiac sobie Twoja :-))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To czekam na Twoją tartę i może też ją upiekę :)

      Usuń
  3. Bardzo piękna tarta, też mam ostatnio takie smaki rabarbarowe :) Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. bardzo dobre zdjęcia, a przepis.... oj koniecznie, koniecznie, koniecznie :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Anonimowy14 maja, 2013

    Tarta musi być boska, wygląda świetnie! Coraz bardziej Ci zazdroszczę tej foremki, chyba w końcu sobie taką kupię :-) Pozdrawiam ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kup koniecznie, fajne się w niej tarty prezentują :) ja dostałam w prezencie i super mi służy :)

      Usuń
  6. czy taka sama ilosc kladników wystarczy na normalnych rozmiarow okragla tarte ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja bym wzięła na tę ilość okrągłą, ale trochę mniejszą np taką 20-23 cm. Bo na średnice powyżej 25 cm używam zazwyczaj ciasta z 250 g mąki. Pozdrawiam :)

      Usuń
  7. Po prostu obłęd. W sumie nie wiem, co więcej napisać. Wyobraziłam sobie smak kremu patisserie i ten rabarbar. Bardzo źle, bo siedzę w pracy i zaraz połknę język. :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Aniu, dla mnie idealna!
    Pozdrowienia:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Cudowna i jak zwykle piękne zdjęcia!

    Miłego dnia,

    Agata

    OdpowiedzUsuń
  10. Cudna :). Ja się trochę rabarbaru boję ze względu na szczawiany...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja jakoś o tym nie myślę, nie je się go przez cały rok :)

      Usuń
  11. Wspaniała tarta:-). Też mam swoją ulubioną tartę właśnie z rabarbarem trochę różni się od Twojej, mam ochotę na jedną i drugą:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ooo chętnie się dowiem Olimpio jaki jest Twój przepis :)

      Usuń
  12. Wygląda przepysznie :) no i te zdjęcia... bardzo lubię tu zaglądać :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Odpowiedzi
    1. ja pewnie też ale musiałam się podzielić :)

      Usuń
  14. Musze w koncu upolowac prostokatna foremke :)
    Piekna tarta i piekne zdjecia. A rabarbar i u mnie juz wkrotce!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki Maggie :) A foremkę polecam, strasznie jestem zadowolna że dostałam taki prezent :)

      Usuń
  15. Podoba mi się Twoja foremka:) i paseczki z rabarbaru..

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo apetycznie się prezentuje :) Muszę też sprawić sobie prostokątną formę :)

    OdpowiedzUsuń
  17. matko i córko! szkoda, że nie można tej tarty wyciągnąć przez monitor !

    OdpowiedzUsuń
  18. Przeboskie zdjęcie. W ogóle masz bardzo miłego bloga :)
    I tarta wyborna, taka rustykalna wręcz, super :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Mmm, prezentuje się zachwycająco :)
    Mi też się prostokątna foremka podoba ogromnie :)

    OdpowiedzUsuń
  20. W piątek robię! Mam akurat prostokątną formę :) Nie mogę się jej doczekać :)

    OdpowiedzUsuń
  21. To się nazywa modern-tarta :)) Rewelacyjna i jakże inna od tych rabarbarowych, które znam. Nie ukrywam, że krem mnie baaardzo przekonuje.

    Zrobiłam Twoją szrlotkę z orzechami laskowymi, bardzo ładnie wyglądała ale jabłka zbyt dużo wody puściły i dno ciasta stało się miękkie - następnym razem włączę grzałkę od spodu, bo to ciasto jest warte by było doskonałe!! Dzięki za przepis, pa!!

    OdpowiedzUsuń
  22. mając sześć żółtek po torcie bezowym zdecydowałam się na tą tartę, bo i akurat pęczek rabarbaru się ostał. kruchy spód rzeczywiście pyszny, w kremie dominował smak żółtek, ale został przytłumiony przez słodko-kwaśny mięciutki rabarbar oblany słodziutką glazurą ze zredukowanego sosu. to był pierwszy przepis z Pani bloga jaki wykorzystałam i jestem bardzo zadowolona :) a po tracie zostało już tylko wspomnienie...i zdjęcia! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę że smakowało, takie komentarze to balsam na mą duszę :) Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  23. Pragnęłam tego kremu, także kradnę na niego przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Nieprzyzwoicie piękna:)

    OdpowiedzUsuń

DZIĘKUJE ZA WSZYSTKIE POZOSTAWIONE MIŁE SŁOWA:)

TOP